Skip to content

EXTRA-BONUS-LISÄOSA!

heinäkuu 26, 2013

Ostan yhden pienen kaupan tyhjäksi Doctor Who -DVD:istä, vähän kerrallaan. Bokseissa on aina jotakin ekstraa. On dokumentteja jaksojen kuvauksista, on jotain kommenttiraitoja (onko kukaan koskaan kuunnellut ainuttakaan DVD:lle tehtyä kommenttiraitaa?) jne. Ja näillä saadaan hilattua hintaa ylöspäin; katsokaas kun saat rahallasi niin paljon enemmän!

Minä en halua mitään lisää. TV-sarjan hienous on juuri siinä, että sarja luo oman maailmansa. Ei sitä pidä latistaa katselemalla, miten ihmiset meikattiin kuvauksiin tai missä kamera oli, kun tehtiin tämä kohtaus. En tahdo.

Minulle kävisi ihan hyvin jokin riisuttu malli, pelkät jaksot sisältävä DVD, kympin halvemmalla. Mutta eihän sellaisia tehdä.

Prkl.

Eilen koin sellaisen klassisen zen-valaistumisen. Tiedättehän ne tarinat, joissa oppilas miettii 7 vuotta jotakin, mitä mestari sanoi, ja valaistuu sitten yhtäkkiä? Olen miettinyt kaksi vuotta lausetta, jonka kummipoikani sanoi ollessaan 3-vuotias. Hän tuli huoneeseen ja totesi:

– Tässä MINÄ olen!

Se oli jokseenkin hurmaavaa. Mutta lausahdus jäi päähäni pyörimään, ja olen ajatellut sitä monelta kantilta. Mm. siltä, että tuossapa on teko, jota minä en koskaan ole tehnyt. Kehitysvaihe, jota ei minun lapsuuteeni kuulunut. Tuo minun olemassaoloni oikeuttava lausahdus: tässä MINÄ olen.

Toisaalta tuohon lauseeseen sisältyy kaikki. Tässä, juuri nyt, olen minä, ja kaikki minun aistini, hengitykseni, läsnäoloni. Vain siihenhän koko zen pyrkii. Tässä MINÄ olen. Nyt.

 

From → Uncategorized

3 kommenttia
  1. Minä katsoin niin Twin Peaksin kuin Babylon 5:n bokseista kaikki kommenttiraidoitetut jaksot. Ensin normaalisti, sitten perään kommentein. Eroja kommenttien laadussa toki oli. Twin Peaksin ykköskauden boksissa ovat äänessä jaksojen ohjaajat, varsin mielenkiintoista. B5:n paketeissa joka tuotantokaudelta oli pari kolme kommentoitua jaksoa; käsikirjoittaja Straczynskin kommentit olivat kiinnostavia ja aiheeseen liittyviä, mutta toisaalta parhaita olivat ne, joihin oli kasattu läjä sarjan näyttelijöitä kikattamaan ja hölöttämään keskenään studioon pahemmin ruudun tapahtumista välittämättä. Infantiiliudessaan omituinen kokemus.

  2. Tästä intoutuneena katselin Doctor Whon toisen kauden päätösjakson kommenttiraidan. Mahtavaa, koska siinä puhuivat näyttelijät. Ohjaajien ja käsikirjoittajien näkemys ei minua kiinnosta vieläkään. Ehkä sitten, kun koko Dr W on katsottu kymmenen kertaa, eikä mitään muuta enää ole jäljellä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s